عباس ثابتی راد: در ابتدای سال‌جاری بوستان نوروز به بهره‌برداری رسید. این بوستان در قلب قطب گردشگری شهری انتظار چندین‌ساله شهروندان تهرانی را برای استفاده از اراضی عباس‌آباد، به پایان رساند؛ اگرچه چند سال پیش با بهره‌برداری از بوستان آب و آتش در مجموعه عباس‌آباد، شهروندان تهرانی استقبال گسترده‌ای از آن کرده‌بودند. امسال نیز بوستان نوروز به بهره‌برداری رسید و استقبال شهروندان از این مجموعه بیشتر شد.

 در حال حاضر پل طبیعت که عنوان طولانی‌ترین پل غیرخودرویی کشور را یدک می‌کشد، آماده بهره‌برداری است. این پل، 2 بوستان طالقانی در شرق اراضی عباس‌آباد را به بوستان نوروز در قلب این مجموعه متصل می‌کند. مهم‌ترین ویژگی پل طبیعت این است که این پل تنها متصل‌کننده مجموعه اراضی عباس‌آباد نخواهد بود بلکه خود این سازه نیز یک مقصد گردشگری محسوب می‌شود. به این بهانه با حجت‌الله ملاصالحی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌آید.

  • آقای مهندس از پل طبیعت چه خبر؟ به‌نظر می‌رسد که این روزها این سازه تکمیل شده است.

بله درست است. کار احداث سازه پل تمام‌شده است. عملیات بتن‌ریزی آن کاملا به پایان رسیده و عملیات نصب تجهیزات این مجموعه نیز مراحل آخر خود را می‌گذارند و تا چندی دیگر برای عبور شهروندان از بوستان بنادر به سمت بوستان طالقانی آماده می‌شود و شهروندان محترم تهرانی که تا پیش از این امکان تردد در این دو بوستان را نداشتند، با گشایش این پل این امکان را خواهند داشت.

  • چه زمانی این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؟

در حاضر این پروژه آخرین مراحل کارش را می‌گذراند. منتظر هستیم که زمانی برای بهره‌برداری از این پروژه تعیین شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد. هم‌اکنون هم در حال نصب هندریل‌های این پروژه هستیم. همچنین بخشی از مسیرهای دسترسی این پروژه در 2 بوستان بنادر و طالقانی در حال آماده‌سازی‌ است. یکسری رنگ‌آمیزی‌ها و کارهای زیباسازی و محیطی اطراف پل در چند روز آینده انجام خواهد شد و تصور می‌کنم با تلاش همکاران ما این پروژه تا آخر خردادماه در اختیار مردم قرار گیرد؛ اگرچه این پروژه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

  • این پل چه تأثیری بر افزایش میزان گردشگران شهری در مجموعه عباس‌آباد خواهد داشت؟

پهنه غربی بوستان عباس‌آباد که کارکرد گردشگری و تفریحی دارد یکی از پر تراکم‌ترین بوستان‌ها و فضاهای تفریحی تهران به‌ویژه در ایام تابستان و 6ماه اول سال است. مسلما افتتاح این پل با توجه به شاخصه‌های آن، که بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی کشور و دارای 7هزارمترمربع مساحت است و در ارتفاع 40متری از زمین قرار دارد، می‌تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی که به نوعی در قلب فضای سبز شهر تهران است و مناظر بی‌نظیری مثل رشته کوه‌های البرز در شمال تهران، منطقه وسیع جنوبی دشت تهران و برج میلاد در غرب و چشم‌انداز پارک طالقانی در شرق را دارد، به یکی از جذاب‌ترین نقاط و محل‌های گردشگری در تهران تبدیل شود. به‌طور کلی می‌توانیم این امید را داشته باشیم که پس از سال‌ها (کل اراضی عباس آباد) به روی مردم به‌طور ویژه گشوده شود.

  • از شاخصه‌های فنی این پروژه بگویید.

شیوه اجرای این پل به‌صورت منحصر‌به‌فرد بوده است؛ چراکه کلا 14هزار قطعه فولادی برش داده و مونتاژ شده و در مرحله نصب، جوشکاری شده است (آن هم در ارتفاع 40متری که ویژگی‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد). تمامی نیروهایی که در این پروژه مشغول به‌کار بودند دارای تخصص‌های عالی بوده و همچنین گواهینامه‌های بین‌المللی اخذ کرده‌اند. جالب است بدانید کسانی که در این پروژه جوشکاری کرده‌اند، از پروژه پارس‌جنوبی برای این کار دعوت شده‌اند. نوع فولادی که در این پروژه به‌کار رفته، فولادی خاص است که در ساخت اسکله‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملیات جوشکاری این پل کاملا مهندسی و تخصصی بوده وطول تمام اجزای سازه به بیش از 102کیلومترمی‌رسد. وزن کل سازه هم چیزی در حدود 2هزار تن است. این بخش از پل طبیعت که در حال حاضر آماده بهره‌برداری است، در واقع فاز اول پل است. در فاز نهایی این مکان دارای کفپوش چوبی خواهد شد. این چوب هم خاص بوده و در مقابل عوامل جوی دارای مقاومت بالایی است. در حدود 5هزار و 100مترمربع مساحت کفپوش چوبی است. همچنین در آینده رنگ‌آمیزی و نورپردازی پل کامل خواهد شد. در طبقات دوم و سوم، مجموعه‌های رستورانی و کافی‌شاپی و گالری بر فراز بزرگراه مدرس احداث خواهد شد.

  • اگـــر بخواهیــد مهم‌ترین ویژگی اراضی عباس‌آباد را عنوان کنید کدام مورد را انتخاب می‌کنید؟

4دهه تجربه در اراضی عباس‌آباد وجود دارد. این یک تجربه صرفا ایرانی با تفکری بین‌المللی است. اینکه فضایی در حدود 560هکتار در یک کلانشهر با این موقعیت به یک تنفسگاه ویژه تبدیل شود، تجربه‌ای بسیار نادر است. در این منطقه خودرو جایگاهی ندارد بلکه پیاده‌روی و شهروندان مورد توجه است. در این مجموعه شهروندان به بهانه اوقات‌فراغت با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوند. این اتفاقات یک تفکر و ایده کلان است. این مجموعه یک شهر‌بازی یا یک سیتی‌سنتر نیست، بستری برای تحقق یک تفکر است. هنگامی که می‌گوییم یک پارک گردشگری داریم که مبنایش سفر است، یعنی اینکه می‌خواهیم یک تجربه و فرهنگ در قالب گذران اوقات‌فراغت به‌دست آید. این موضوع در بسیاری از پارک‌های ما اتفاق نمی‌افتد. یک شهر بازی با منطقه دوستدار کودک که در این مجموعه طراحی کرده‌ایم بسیار فرق دارد. در کجای ایران یک پلانتاریوم می‌سازند تا مردم از آن استفاده کنند. در پارک منظومه شمسی مردم به بهانه عبور از یک پارک به موزه علوم می‌رسند و از آن استفاده می‌کنند؛ چنین تجربه‌ای تاکنون در کشور وجود نداشته است. این تجربه منحصر به کشورهای آلمان و ژاپن و چند کشور توسعه‌یافته بود. در ایران چنین تجربه‌ای بسیار جدید است؛ یعنی ما در این مجموعه تجاربی که در اختیار اقشار خاص بود را در اختیار مردم گذاشته‌ایم تا آنها بتوانند از آن استفاده کنند. آنچه در مجموعه عباس‌آباد می‌گذرد، اصلا سرگرمی صرف نیست. ما می‌خواهیم مردم وقتی وارد پارک می‌شوند و وقتی عبور می‌کنند، چیزی هم دریافت کنند. این یک تجربه نو در کشور است که به افزایش دانش و آگاهی مردم و شهروندان منجر می‌شود.

  • می‌توان گفت که این تجربه‌ای ایرانی بوده است؟

اراضی عباس‌آباد کار یک معمار یا یک فرد و یا یک گروه نیست. این مجموعه حاصل تجربه معمارهای بزرگ کشور است. مرحوم میرمیران نه‌تنها در یک پروژه که در شاکله اصلی طرح جامع، حضوری جدی داشت. طرح منطقه‌بندی مجموعه عباس‌آباد متعلق به این معمار بزرگ ایرانی است. باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ کتاب و چند طرح دیگر نیز از یادگارهای ایشان است. اما نه‌تنها مرحوم میرمیران بلکه بسیاری از گروه‌های معماری کشور بر این پروژه کار کردند. همه معماران بزرگ در دوره‌های مختلف بر مجموعه اراضی عباس‌آباد متمرکز شده و تلاش کرده‌اند. قبل از سال84 گروه همکار شامل چندین گروه معماری، مطالعات بسیاری انجام داده‌اند. پس از آن نیز بسیاری از معماران بزرگ ایرانی در شکل‌گیری این مجموعه نقش داشته‌اند. این مجموعه یک فکر ایرانی است و برگرفته از تفکرات روز شهرسازی. از طرفی زاییده تفکر معماری ایرانی- اسلامی است. در تأیید طرح مجموعه عباس‌آباد همین نکته کافی است بدانیم که هم‌اکنون بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا، به این نتیجه رسیده‌اند که ایجاد عرصه‌های باز و سبز برای شهروندان دارای اهمیت و اولویت و موید نظرات و دیدگاه معماری ایرانی- اسلامی است.

کد خبر 217720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز